Toeristen komen helemaal niet voor jou!

Veel ondernemers, VVV's, destinatiemarketing-mensen, wethouders en andere aanbieders in de vrijetijdshoek denken dat de gast die bij ze langskomt vooral voor hûn komt. Voor hûn hotel, restaurant, natuurgebied, regio, noem maar op. Zeg maar, hûn bestaan is de ware reden van het bezoek. Maar dat klopt helemaal niet! 

Op Texel hebben wij enkele jaren geleden een customer journey onderzoek uitgevoerd. Om te kijken wat de klantreis is van de bezoeker en welke onderdelen daarvan nog verbeterd zouden kunnen worden. Dat is een mooi verhaal geworden, alleen was er een onderdeel van de resultaten dat ons niet zo beviel. De onderzoeker zei namelijk doodleuk dat de gasten van Texel helemaal niet voor Texel komen. Nou lekker dan.

Maar de uitleg was wel eentje die hout snijdt. Want, zei de onderzoeker (van Altruition), mensen komen voor elkaar. En verdraaid als het niet waar is. Daar zit wel wat in. Want als je na 10 weken keihard werken je partner nog eens wilt zien, gaan WE een weekendje lekker samen weg. En WE moeten nog iets leuks bedenken voor de herfstvakantie, WE gaan met de volleybalvereniging op training naar Vlieland, WE gaan weer op familieweekend. De gast gaat dus met anderen op pad. En daarvoor zoekt 'ie een passend podium. Soms is dat een Waddeneiland, soms een plek in Drenthe. Dat hangt van de voorkeuren af. Maar het is altijd SAMEN. 

En wat moeten we met die wijsheid? Je moet je altijd realiseren dat je als aanbieder iets regelt voor de groep. Want als je een familieweekend aanbiedt, wil je als gastheer graag dat de hele familie stuiterend enthousiast weer terug naar huis gaat. En dat beteken dus dat ze het SAMEN erg leuk hebben gehad. Dat heb je bij familieweekenden niet altijd in de hand, maar als ze gaan wandelen is het handig ze te wijzen op een wandelroute waar oma ook met de rollator overheen kan. En als een familie in een museum is, is het wel zo fijn als de kindertjes het dan ook prettig hebben, dan zeuren ze minder aan de het cultuur-minnend hoofd van de ouders. Dan hebben ze zelf lol en kijken ze in de auto terug op een geweldig leuk bezoek. En zie je ze voor je, die speeltuinen waar vermoeide ouders hangend in een pvc tuinameublement, proberen hun kinderen zo snel mogelijk weg te lokken? Da's geen pretje voor die ouders. Totdat je lekker kan zitten, goede wifi hebt, lekkere gratis koffie en een geluiddichte wachtruimte met autotijdschriften. Dan wordt het (voor de man) als snel een lekker uitje. Even met niets aan je kop in de Nothing In Box.

Kortom, als aanbieder maak je dus altijd iets voor de groep. Want ze komen niet voor jou, maar voor elkaar! Goed onthouden.